Про затвердження Плану дій з імплементації принципів гендерної рівності в практику діяльності Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського» на 2025–2027 роки
- План дій з імплементації принципів гендерної рівності в практику діяльності Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського» (далі – План дій) є складовою Стратегії розвитку КПІ ім. Ігоря Сікорського на 2024–2027 роки і спирається на наступні міжнародні та національні нормативно-правові акти, чинні в Україні:
1.1. Закон України «Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків», http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2866-15/print (Рамковий закон).
1.2. Закон України «Про засади запобігання та протидії дискримінації в Україні» (Відомості Верховної Ради, 2013, № 32, ст. 412), http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5207-17/print.
1.3. Національна стратегія подолання гендерного розриву в оплаті праці на період до 2030 року та операційний план заходів з реалізації у 2023–2025 роках Національної стратегії подолання гендерного розриву в оплаті праці на період до 2030 року.
1.4. Національна стратегія із створення безбар’єрного простору в Україні на період до 2030 року, https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/366-2021-%D1%80#n10.
1.5. Конвенція Ради Європи про запобігання насильству стосовно жінок і домашньому насильству та боротьбу з цими явищами (Стамбульська конвенція).
1.6. Закон України «Про запобігання та протидію домашньому насильству», https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2229-19#Text.
1.7. CEDAW «Конвенція про ліквідацію всіх форм дискримінації щодо жінок», http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_207/print, та її Факультативний Протокол.
1.8. Пекінська декларація, прийнята на четвертій Всесвітній конференції зі становища жінок, https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_507/print.
1.9. Державна стратегія забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків на період до 2030 року, затверджена розпорядженням КМУ, https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/752-2022-%D1%80#Text.
1.10. Резолюція Ради Безпеки ООН 1325 «Жінки, мир, безпека» та суміжні резолюції, http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_669, і Національний план дій з виконання резолюції Ради Безпеки ООН 1325 «Жінки, мир, безпека» на період до 2025 року.
1.11. Цілі сталого розвитку. Досягнення Глобальних цілей сталого розвитку, проголошених ООН (резолюція Генеральної Асамблеї ООН від 25.09.2015 № 70/1) і підтриманих Україною відповідно до Указу Президента України від 30.09.2019 № 722 «Про Цілі сталого розвитку України на період до 2030 року».
1.12. Порядок залучення, використання та моніторингу міжнародної технічної допомоги, https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/153-2002-%D0%BF/print (згідно з Постановою КМУ від 09.10.2020 № 942 пункт 7 доповнено абзацом «Проектна пропозиція повинна містити: аналіз впливу проекту (програми) на досягнення гендерної рівності та принципів інклюзії»).
1.13. План заходів з реалізації Концепції комунікації у сфері гендерної рівності (Розпорядження КМУ від 27.01.2023 № 79-р.), https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/79-2023-%D1%80#Text.
1.14. Постанова КМУ від 09.10.2020 № 930 «Деякі питання забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків».
1.15. Угода між Україною та Європейським Союзом про участь України у Програмі ЄС «Громадяни, рівність, права та цінності», ратифікована Законом України № 3714-IX від 09.05.2024.
1.16. Протокол III про Рамкову угоду між Україною та Європейським Союзом про загальні засади участі України у програмах Союзу, https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/984_a11#n42.
1.17. Розпорядження КМУ від 02.12.2020 № 1517-Р «Питання збору даних для моніторингу гендерної рівності».
1.18. Стратегія Європейської Комісії щодо гендерної рівності на 2020–2025 роки.
1.19. Horizon Europe Guidance on Gender Equality Plans (GEPs).
1.20. European Commission, Directorate-General for Research and Innovation, Directorate D – People, Unit D4-Democracy and European Values, 2021 рік. ISBN 978-92-76-3918/4-5; doi: 10.2777/876509; KI-02-21-806-EN-N.
- При формуванні Плану дій було взято до уваги документи Європейської Комісії щодо планів гендерної рівності, зокрема, в дослідженнях та інноваціях – як критеріїв прийнятності участі проєктних пропозицій у конкурсах програми «Горизонт Європа».
Наявність Плану гендерної рівності (GEP) стає критерієм відповідності для всіх державних органів, ЗВО і дослідницьких організацій держав-членів ЄС та асоційованих країн, які хочуть брати участь у конкурсах «Horizon Europe».
Як зазначається в Загальних додатках до Робочої програми «Горизонт Європа» (2021–2022 роки), за цими критеріями GEP має відповідати 4 обов’язковим вимогам:
1) Бути публічним документом: GEP має бути офіційним документом, підписаним вищим керівництвом і розповсюдженим у закладі; GEP повинен продемонструвати відданість гендерній рівності, встановити цілі та детальні дії і заходи для їх досягнення;
2) Мати спеціальні ресурси, які для розроблення, впровадження та моніторингу GEP можуть включати фінансування таких конкретних посад, як спеціалісти з питань рівності або групи з питань гендерної рівності, а також виділений робочий час для академічного, управлінського та адміністративного персоналу;
3) Включати механізми збору даних і моніторингу: GEP повинні базуватися на фактичних і вихідних даних, дезагрегованих за статтю, зібраних для всіх категорій персоналу; ці дані повинні інформувати про цілі та завдання GEP, індикатори та поточну оцінку прогресу, а також звітувати про них щорічно;
4) GEP має підтримуватися навчанням і розбудовою спроможності: дії мають стосуватися гендерної рівності та несвідомих гендерних упереджень і можуть включати розвиток гендерної компетентності, створення робочих груп, присвячених конкретним темам, і підвищення обізнаності через семінари та комунікаційні заходи.
2а. На додаток до зазначених 4 обов’язкових вимог до змісту GEP рекомендовано включати наступні 5 тематичних галузей:
– баланс роботи і особистого життя та організаційна культура;
– гендерний баланс у керівництві та прийнятті рішень;
– гендерна рівність при прийомі на роботу та просуванні по службі;
– інтеграція гендерного виміру до наукового і викладацького змісту діяльності;
– заходи проти насильства за статтю, включно із сексуальними домаганнями.
2б. Європейська Комісія також надає роз’яснення, коли буде потрібен GEP: і в процесі подання проєктної пропозиції до конкурсів, і під час їх експертизи.
На першому етапі формування пропозицій необхідно подати самодекларацію за допомогою спеціальної анкети. (Організація може ще не мати GEP на етапі подання пропозиції, але вона повинна мати GEP на момент підписання Грантової угоди).
Типова угода про грант зобов’язує бенефіціарів вживати всіх заходів для сприяння рівним можливостям між чоловіками та жінками під час реалізації проєкту та, де це можливо, відповідно до їх GEP.
2в. Згідно з Постановою КМУ від 09.10.2020 № 942 пункт 7 «Порядок залучення, використання та моніторингу міжнародної технічної допомоги (https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/153-2002-%D0%BF/print) доповнено абзацом: «Проектна пропозиція повинна містити: аналіз впливу проекту (програми) на досягнення гендерної рівності та принципів інклюзії».
- При формуванні Плану дій було враховано наявність наступних проблем та викликів, які виникають у КПІ ім. Ігоря Сікорського при запровадженні гендерних ініціатив:
3.1. Війна дещо зміщує акценти суспільства у питаннях гендерної рівності з центру уваги суспільства;
3.2. Низький рівень фінансових ресурсів у державному бюджеті для реалізації планів гендерної рівності в університетах;
3.3. Виїзд значної частини студенток та працівниць за кордон або в інші регіони України, що додатково впливає на гендерний дисбаланс у КПІ ім. Ігоря Сікорського як технічному закладі вищої освіти;
3.4. Недостатній рівень мотивації та компетенції керівництва навчально-наукових інститутів, факультетів, кафедр, викладачів та здобувачів вищої освіти щодо виконання завдань із моніторингу гендерної рівності в КПІ ім. Ігоря Сікорського;
3.5. Пере завантаженість навчально-педагогічних працівників виконанням різних видів робіт, численними звітами та ін. може викликати відторгнення необхідності здійснення та звітування за ще одним напрямом діяльності, а також обтяжувати залучених до виконання Плану дій працівників КПІ ім. Ігоря Сікорського;
3.6. Брак фінансування та людських ресурсів для проведення внутрішнього гендерного аудиту в КПІ ім. Ігоря Сікорського – багатотисячному університеті зі складною структурою та інтенсивним документообігом ускладнюють введення такого глибокого аудиту.
3.7. Недостатня обізнаність із міжнародними та національними, чинними в Україні, нормативно-правовими актами у сфері гендерної рівності; зокрема, це призводить до неврахування в проєктних пропозиціях, що подаються вченими КПІ ім. Ігоря Сікорського до конкурсів Програм ЄС «Горизонт Європа», ERASMUS+ (рівня КА2) тощо, вимог Європейської Комісії щодо гендерної рівності, а також послаблення конкурентних спроможностей таких проєктних пропозицій у конкурсах на фінансування.
3.8. У міжнародній проєктно-грантовій діяльності вчені КПІ ім. Ігоря Сікорського ще недостатньо використовують міждисциплінарні підходи до побудови проєктних пропозицій на перетинах гендерного компонента з проблематикою інженерних шкіл КПІ ім. Ігоря Сікорського.
- Відповідно до вищезазначених у Преамбулі нормативно-правових актів визначаються такі стратегічні цілі Плану дій:
4.1. Гендерний баланс у керівництві та прийнятті рішень;
4.2. Гендерна рівність при наборі та прогресуванні;
4.3. Інтеграція гендерного мейнстримінгу до навчально-методичної роботи;
4.4. Імплементація гендерної тематики у дослідницький та творчий вимір;
4.5. Профілактика та недопущення гендерного насильства, зокрема, сексуальних домагань;
4.6. Баланс між роботою та особистою сферами життя і корпоративна культура;
4.7. Реалізація заходів за порядком денним Національного плану дій «Жінки, мир, безпека»;
4.8. Глибокий моніторинг результатів імплементації принципів гендерної рівності (у динаміці) – як основа для управлінських рішень.
ЗАВАНТАЖИТИ ДЕТАЛЬНУ ІНФОРМАЦІЮ
Наказ №НОД_53_25 від 21.01.2025